Google Tag Manager jak działa i do czego służy – poradnik GTM (część 1)

Poznaj 7 powodów dlaczego warto zainstalować Google Tag Managera na stronie lub w sklepie internetowym

Google Tag Manager – co to jest?

Google Tag Manager (GTM) to pomost pomiędzy dwoma systemami. W Twoim przypadku skupię się na informacjach o tym jak łączyć dane ze strony internetowej z Google Analytics (GA).

GTM to darmowe narzędzie umożliwiające między innymi wstawienie specjalnych kodów śledzących typu Google Analytics, Facebook Pixel, Google Ads, kodu remarketingu bądź innych na Twoją stronę internetową bez wiedzy programistycznej.
Wyobraź sobie, że GTM to takie duże biurko z szufladami. Każda szuflada to inny system z którym się integrujesz, możesz nim zarządzać (FB pixel, GA, Ads) i wykonywać indywidualnie zadania.

Pobierz darmowego e-booka

Google Tag Manager – ale po co mi to?

Cykl artykułów o Google Tag Manager, ma na celu pokazanie dlaczego warto go zainstalować na Twojej stronie.

  • Jak poprawnie monitorować współczynnik odrzuceń na stronie?
  • Czy odwiedzający mojego bloga czytają moje artykuły?
  • Czy ktoś klika w linki jakie wstawiam w artykułach?
  • Jeśli mam banery na stronie swojego sklepu to czy ktoś w nie klika?
  • Jeśli mam przewijane banery (slider) na stronie głównej to czy ktoś w nie klika?
  • Jeśli udostępniam pliki do pobrania, to możesz śledzić czy ktoś je pobiera.
  • Jeśli masz np. zmienne IP i nie chcesz zaśmiecać danych w Google Analytics oglądając własną stronę to również możesz to zrobić korzystając z Google Tag Managera.

Google Tag Manager ma wiele przydatnych opcji, liczę, że mój cykl artykułów, pomoże Ci lepiej go poznać i zrozumieć, dlaczego warto z niego korzystać.

W Google Tag Manager znajdziesz 3 główne elementy:

  • TAG – czyli specjalne kawałki kodu w których możesz np. zdefiniować id Google Analytics, Facebook Pixel, kody śledzące innych firm.
  • Zdarzenia – są to elementy odpowiadające za ustalenie momentu w którym ma być wywołany ustawiony TAG. Np. wywołanie obejrzenia strony, kliknięcia w link, wywołanie pixela konwersji z FB czy Google Ads
  • Zmienne – są to informacje, które mogą być wykorzystane w tagach lub zdarzeniach. Możesz np. stworzyć własną zmienną utm_source. Do tej zmiennej automatycznie możesz wstawić z URL wywołanego w pasku przeglądarki wartość znajdującą się w zmiennej z linku. Taką zmienną możesz później wykorzystać w opcji wstawienia specjalnego kodu HTML. Zobacz przykład.

Jeśli nadal nie wiesz dlaczego warto zainstalować kod GTM na swoją stronę, to już spieszę z dalszymi wyjaśnieniami.

7 powodów dlaczego warto zainstalować Google Tag Managera na stronie lub w sklepie internetowym

1. Łatwa instalacja kodów śledzących

Standardowo każdy kod śledzący jaki chcesz zainstalować musi być wrzucony przez programistę na stronę. A z nimi różnie to bywa, czasami coś mogą zrobić od ręki (rzadko), ale często musi to nabrać mocy urzędowej i musisz poczekać, kilka dni, a nawet kilka tygodni.
A w tym czasie już można zbierać potrzebne informacje.
W przypadku zainstalowanego GTM, wiele rzeczy w prosty sposób możesz zrobić we własnym zakresie. Wystarczą do tego podstawowe umiejętności typu kopiuj / wklej oraz wcześniej przeczytana prosta instrukcja. W przypadku np. Facebook Pixel to wystarczy kilka kliknięć, a kod się sam doda do Twojego GTM i dane będą zbierane po kilku / kilkunastu minutach.

Oczywiście, bardziej zaawansowane rzeczy, jak śledzenie pewnych zdarzeń wymaga już większej umiejętności korzystania z GTM, ale na razie tym nie będziemy sobie głowy zaprzątać.

2. Wszystko w jednym miejscu

Jeśli wszystko ładnie opiszesz to okaże się, że szybciej odnajdziesz się w tym co masz zainstalowane na swojej stronie. Korzystając z GTM łatwiej jest zarządzać tagami, które wykorzystujesz na stronie i jeśli potrzebujesz coś zmienić, możesz to zrobić dosłownie w kilka minut.
Oczywiście wszystko możesz zrobić bez potrzeby wciągania w to programisty.

3. Dodajesz, zmieniasz i testujesz

Teraz w prosty sposób możesz wszystko przetestować bez obawy, że coś popsujesz. GTM posiada mechanizm podglądu Twoich zmian przed finalnym wdrożeniem ich dla użytkowników Twojej strony. Takie rozwiązanie pozwoli w bezpieczny sposób przetestować nowe rzeczy zmienione na Twoim koncie.
Mega wygodne jest też to, że jeśli zrobisz błąd w kodzie w którym chcesz wykorzystać zdefiniowane zmienne to GTM potrafi to wykryć i zwrócić uwagę, że coś nie jest tak.

4. Historia zmian i łatwe cofnięcie do wcześniejszej wersji

Idealna sprawa dla osób, które lubią eksperymentować bez specjalnego testowania czy wszystko jest OK. Jeśli coś zmienisz i popsujesz to w łatwy sposób możesz cofnąć to co zostało zmienione. Wystarczy wybrać, które rzeczy mają być cofnięte (czyli wybrać wersję, która była wcześniej poprawnie zainstalowana).

5. Szablony tagów

Aktualnie jest kilkadziesiąt tagów, które możesz w łatwy sposób zaimplementować u siebie na stronie. Oczywiście bez potrzeby kontaktowania się z programistą, szybko i sprawnie dodasz kolejne kody śledzące czy też integracje z zewnętrznymi systemami.

6. Gotowe wyzwalacze do wykorzystania

Jedna z ciekawszych opcji jaka może Ci się przydać. Są to wbudowane specjalne wyzwalacze, którym „rozkazujesz” wykonanie czynności (np wywołanie zdarzenia). Mówię tutaj o tym, że możesz śledzić:

  • poziom przewijania strony (sprawdzać ile % strony ktoś ogląda i jaki to ma wpływ np. na sprzedaż, czy zapis do newslettera),
  • ile czasu spędza user na stronie (niwelować współczynnik odrzuceń, jest to szczególnie istotne na blogu),
  • odtwarzanie video (sprawdzać jakie działanie podjął user na Twojej stronie na której znajduje się video).

7. Import i eksport kontenerów

Jeśli już masz kilka własnych stron, możesz w łatwy sposób zaimportować Twoje konfiguracje tagów, zdarzeń i zmiennych z jednej strony do innej. Raz wykonana porządnie praca na jednej stronie, przyniesie efekt szybkiego wdrożenia na kolejnej stronie.
Warto zawsze to zrobić na początku z głową aby później było łatwiej.

Kilka słów podsumowania

Ja w każdym swoim projekcie jaki tworzę od razu zaczynam od instalacji GTM, a dopiero potem dorzucam kolejne elementy układanki.
Takie rozwiązanie umożliwia mi większe panowanie nad tym co się dzieje na stronie oraz w jaki sposób zarządzam swoimi informacjami..

Jestem ciekaw czy Ty już wykorzystujesz GTM na swojej stronie, jeśli tak to jakie elementy wykorzystujesz. A może chcesz dowiedzieć się jak coś zrobić? Daj znać w komentarzu, to może w kolejnych wpisach będę mógł udzielić odpowiedzi na Twoje pytania.