Co to jest UTM – najlepsze praktyki śledzenia kampanii

Co zyskasz czytając ten wpis.

Dowiesz się, co należy zrobić, aby na Twoim koncie Google Analytics pojawiły się dane, dzięki którym zarobisz więcej przy jednoczesnym obniżeniu kosztów działań reklamowych.
Dowiesz się również jak zdobyć specjalny generator do Twoich adresów URL oraz jak zastosować szablony URL, dzięki którym łatwiej będzie zarządzać Twoimi kampaniami.
Poprawisz jakość swoich kampanii.

SmartNews
okiem praktyka

Twoje źródło praktycznej wiedzy e-commerce, marketingu, automatyzacji, analityce i sztucznej inteligencji.

Współczynniki konwersji z przychodami w zależności od źródła ruch. (źródła zostały ukryte)

 Gdzie zarobisz najwięcej?

Prowadzisz biznes po to, aby zarabiać, skąd możesz wiedzieć, które źródło ruchu przynosi Tobie najwięcej zysków, jeśli nie robisz tego co należy. Dowiedz się jak wykorzystać parametry UTM w Google Analytics aby odpowiedzieć sobie na to pytanie. 

Połowa pieniędzy wydawanych na reklamę
jest wyrzucana w błoto.
Problem w tym, że nie wiem, która połowa.

John Wanamaker

John Wanamaker powiedział te słowa mniej więcej 100 lat temu, do dziś w wielu przypadkach są one aktualne. Patrząc na działania pewnych firm, jestem przerażony, ile pieniędzy trwonią na swoje działania reklamowe, nie wiedząc gdzie tak naprawdę jest ich największy zysk z reklam. Baaaa mogę nawet powiedzieć, że oni więcej niż połowę kasy wyrzucają w błoto, właśnie przez to, że nie potrafią dobrze mierzyć własnych działań. Jedynie pocieszam się tym, że dzięki takim firmom mam pracę i mogę czerpać satysfakcję z tego jak nagle ich ROI (Return On Investment, zwrot z inwestycji) rośnie z dnia na dzień.

Jak sprawdzić skąd przychodzą klienci którzy wydają najwięcej w Twoim sklepie lub kupują najwięcej Twoich kursów?

Musisz nauczyć się oznaczać prawie każdy link jaki udostępniasz w sieci aby wiedzieć skąd trafiają klienci. Aby to zrobić prawidłowo należy wykorzystać specjalne parametry UTM jakie doklejasz do URL aby Google Analytics dało Ci odpowiedź na zadane przez Ciebie pytanie. Oznaczając link, możesz sprawdzać skąd realnie trafił do Ciebie ruch i czy konwertował według założonych celów.

Jakie są rodzaje UTM-ów?

W Google Analytics możesz śledzić 5 podstawowych parametrów, które możesz dodać do adresu URL.

utm_source (wymagany parametr) – określa źródło z jakiego user wszedł na Twoją stronę. Źródło możesz ustawić np: facebook.com / instagram.com / twitter.com

utm_medium (rekomendowany parametr) – określa jakiego rodzaju jest to ruch np: cpc / cps / social / email / ppc / email. Definiujesz w jaki sposób ruch trafił na Twoją stronę.

utm_campaign (rekomendowany parametr) – określa kampanię jaką prowadzisz w różnych kanałach np. TOP10 / wyprzedaz-lato-2019 / promocja-20190621 – później łatwiej jest sprawdzić który kanał wygenerował największy przychód przy tej kampanii.

utm_content – (opcjonalny parametr) – w tym parametrze możesz podać jaki typ treści został kliknięty w kampanii jaką prowadzisz.
Wysyłając newsletter do użytkowników, gdzie jest kilka grafik zachęcających do kliknięcia możesz oznaczyć każdą z nich i dowiedzieć się co przyciągnęło uwagę usera. Jeśli jeszcze wiesz czy Twój użytkownik jest kobietą czy mężczyzną to jeszcze więcej informacji możesz uzyskać. Ten parametr możesz też wykorzystać, kiedy chcesz sprawdzić kilka banerów reklamowych i dowiedzieć się, który najlepiej konwertował, wówczas każdy baner będzie miał inną nazwę / oznaczenie.

utm_term – (opcjonalny parametr) – najczęściej wykorzystywany przy kampaniach Google Ads aby dodać tam parametry kampanii reklamowej jakie chcemy śledzić.
Tutaj możesz doczytać o szczegółach takiego tagowania:
https://support.google.com/analytics/answer/1033981

Jeśli chodzi o wyjaśnienie UTMów to na tyle, a teraz trochę praktyki.

BARDZO WAŻNE!
Przyjmij określony szablon Twoich UTMów

Musisz zwrócić szczególną uwagę na to jak zapisujesz wartości w Twoich URL, piszę o tym, ponieważ:

  • wielkość liter ma znaczenie, Facebook i facebook to dwa różne źródła
  • lepiej nie stosować polskich znaków typu ąśćłźżó
  • zamiast spacji wstaw znak – lub _
  • im krótsze oznaczenia Twoich UTMów tym lepiej to wygląda jak URL

Jeśli nadal w Twoim Google Analytics widzisz „stare” kampanie to nie dziw się, Wynika to z faktu, że pewnie masz ustawioną długą ważność kampanii. Aby to zmienić musisz skrócić ją do „rozsądnego okresu” – a jaki to rozsądny okres, to już indywidualnie trzeba podejść do każdej strony (ja często ustawiam na poziomie 30 dni).

Oczywiście mimo tego, że otagujesz link w odpowiedni sposób, nie możesz mieć gwarancji, że wszystko będzie idealnie zmierzone. Mówię tutaj o sytuacji, kiedy wstawisz link w kampanii Facebookowej, użytkownik przejdzie na stronę z odpowiednimi UTM, skopiuje adres URL i wklei na blogu skąd wyśle na Twoją stronę duży ruch.
Wówczas analizując zebrane dane Google Analytics będziesz myślał, że Twoja kampania Facebook Ads jest genialna, ponieważ ma taki ruch i tak konwertuje. W takim przypadku, musisz pamiętać, aby jeszcze dodatkowo zweryfikować te dane też na koncie Facebooka, czy rzeczywiście tam też jest podobny wynik.
Takich „problemów” może być więcej, natomiast są one moim zdaniem marginalne i częściej zdarzą się sytuacje, że ktoś skopiuje link z UTM i prześle go w e-mailu do znajomego bądź w prywatnej wiadomości.

Przykłady z wykorzystaniem UTMów

Przykład 1

założenia kampanii: Akcja promocyjna z influencerami, dotycząca wyprzedaży outletowych produktów

BLOGER AFanPage FBBlog
utm_sourcefacebook.comblogera.pl
utm_mediumsocialreferal
utm_campaignoutlet_promooutlet_promo
utm_contentbloger_abloger_a
utm_termpost-20190601post-20190601
BLOGER BFanPage FBTwitter
utm_sourcefacebook.comtwitter.com
utm_mediumsocialsocial
utm_campaignoutlet_promooutlet_promo
utm_contentbloger_bbloger_b
utm_termpost-20190603post-20190605

Przykład 2

założenia kampanii: dopalenie kampanii z przykładu 1 billboardami
W tym przypadku, aby mierzyć wejście na adres z tej kampanii, możemy stworzyć specjalny adres domeny, która przekieruje usera na wskazany link z UTM, możemy też dodać QRCOD. Billboard jest zamieszczony przed wejściem głównym do sklepu Auchan w okresie 2019-06-01 – 2019-06-14

Billboard – linkBillboard – qrcode
utm_sourceFIRMA-BILLBOARDFIRMA-BILLBOARD
utm_mediumbillboardbillboard
utm_campaignoutlet_promooutlet_promo
utm_contentauchan-we-glowneauchan-we-glowne
utm_termlink-2019-0601_0614qr-2019-0601_0614

Przykład 3

założenia kampanii: dopalenie kampanii z przykładu 1 własnymi wpisami w Social Media oraz kampania na FB

FanPage FBFB Ads
utm_sourcefacebook.comfacebook.com
utm_mediumsocialcps
utm_campaignoutlet_promooutlet_promo
utm_contenttimelineFB-1
utm_termpost-20190621

Przykładów można mnożyć i realizować według własnych potrzeb w zależności od przyjętej strategii w szablonie.

Ja ze swojej strony, starałem się podpowiedzieć w jaki sposób podchodzę do oznaczania wpisów. Ty możesz skorzystać z mojej wiedzy oraz dostosować to do własnych potrzeb.

Przygotowałem specjalnie dla Ciebie plik excela do pobrania, możesz w nim stworzyć własne szablony z UTM, a następnie wykorzystać tworząc kolejne kampanie.

Dlaczego warto pobrać plik excela?

Praca ze stworzonymi szablonami przyspieszy tworzenie prawidłowych adresów z UTMami. Wystarczy, że zdefiniujesz najczęściej wykorzystywane UTMy, później na zasadzie pól wyboru (select) wybierasz i tworzysz automatycznie link. Teraz już wiesz, że adres url będzie zgodny z przyjętymi przez Ciebie zasadami.
Link zostanie wygenerowany automatycznie, wystarczy go skopiować i wkleić.

 Definiowanie podstawowych UTMów

Opcja 1 pojedynczego generatora URL z wyborem wcześniej zdefiniowanych zmiennych

Opcja 2 generatora z podglądem wcześniej tworzonych URL

Zapisując się do newslettera (w stopce) otrzymasz dostęp do specjalnego pliku do generowania linków do kampanii reklamowych, a oprócz tego specjalny poradnik dotyczący Google Analytics. 

Jak dzięki temu mogę zaoszczędzić lub zarobić więcej?

Prawidłowo skonfigurowane konto oraz dobrze ustawione UTMy na które masz wpływ, pomogą Ci w Google Analytics stworzyć raporty i sprawdzić realnie jakie źródła ruchu przynoszą największe zyski. Warto też zawsze sprawdzać, gdzie najwięcej ucieka Tobie pieniędzy i podjąć decyzję czy ten kanał nadal jest opłacalny.
Należy też pamiętać, aby przyjrzeć się dokładnie sprzedaży wielokanałowej i patrzeć na całość, a nie tylko na wybrany wycinek raportu.

Dodatkowo, źródło ruchu typu (direct) – czyli ruch bezpośredni, powinien też dzięki temu zmaleć. Jest to bardzo ważne. Jeśli myślisz, że im więcej masz ruchu z direct to jest lepiej, to się bardzo mylisz. Niedługo w kolejnych wpisach wyjaśnię dlaczego lepiej, aby na Twojej stronie ruch z direct był jak najmniejszy.

Jak prawidłowo ustawić Twoje konto w Google Analytics – napisałem o tym specjalnego e-book, którego możesz możesz pobrać tutaj

Podsumowanie 

Teraz pozostaje wdrożyć poznane zasady i cieszyć się tym, jak Twoje dane są czytelne w Google Analytics i wyciągać wnioski.

Jeśli masz pytania dotyczące tego wpisu, zapraszam do kontaktu.

Powiązane wpisy